Lille gaffel tweak

Tweak din gaffel så du får lidt mere ud af den.

 

 

De fleste MTB cykler har en affjedret forgaffel, nogen har mere end andre, men alt imellem 80-160mm vandring på forholdsvis alm. cykler. Jo mere vandring, jo mere er cyklen lavet til at køre nedad bakke, og da de fleste i Danmark kører noget der minder om XC, altså Cross Country, hvor man drøner rundt op og ned i de danske skove, kører et MTB løb i ny og næ, så vil jeg tro, at de fleste kører rundt med en gaffel med 100mm vandring. Det gør jeg også selv!

 

Hvis man IKKE er en letvægtsmyg på under 70 kg, så kan man med mange gafler ende lidt i et kompromis, da gaflen skal indstilles efter ens vægt (Se film andetsteds på siden) så skal gaflen pumpes temmelig hårdt for ikke at bunde ud for hårdt (bruge alt sin vandring), når man ligger meget vægt på den. En hårdt pumpet gaffel er mindre god til at tage små ujævnheder, hvilket ofte er dem en gaffel skal være god til at optage, da det giver godt greb i bl.a. sving.  Med andre ord, man skal finde et kompromis, hvor man ikke smadrer gaflen ved at bunde den ud for meget, men trykket skal være lavt nok til at optage små ujævnheder. De gamle (før 2013) Rock Shox gafler havde et negativt kammer i bunden af gaflen, som man kunne bruge til at give lidt ekstra hjælp til små ujævnheder, ved at pumpe lidt ekstra tryk i. Det var noget, jeg var utroligt glad for, da det gav en mulighed for at lege med indstillingen, så den passede netop til en. Rock Shox valgte at fjerne den mulighed, angiveligt fordi folk havde svært ved at finde ud af, hvad de skulle bruge af tryk, og selvom gaflerne siden er blevet bedre, har jeg savnet den funktionalitet....

 

Nu er der heldigvis kommet råd for det, Rock Shox er kommet med et nyt produkt, der gør det muligt for den tunge nørd (75+ kg) at lege med sin gaffel, så den bliver komfortabel, god til små ujævnheder, uden at man risikerer at smadre gaflen og ens håndled ved at ramme endestoppet på de 100mm vandring.

 

Rock Shox Bottomless Tokens plus Aircap kit består af fem aircap, som er den del, der allerede sidder på gaflen, hvor man normalt fylder luft i. Forskellen er bare, at den nye aircap har gevind på indersiden, så man kan påskrue plastik ”tokens”, som gør luftkamret mindre i gaflen. Der medfølger 5 tokens til en Reba/Sid gaffel-kit, og hvor mange man skal bruge, må man lege lidt med, jeg har prøvet lidt forskelligt og er endt på 3. Et mindre luftkammer gør, at volumenændringen, når gaflen bliver trykket sammen er forholdsvis større, og derfor resulterer i et større tryk, når den presses sammen. Dette vil essentielt sige, at man kan starte med et lavere tryk i gaflen, men når man trykker gaflen sammen, så vil kraften, som gaflen skal trykkes sammen med, bliver større hurtigere. Det er en anelse komplekst at forklare med ord, derfor har jeg lavet en lille illustrationsgraf, der forklarer forskellen.

 

 

Illustrationen skal gerne vise at man har muligheden for at justere på, hvordan gaffeltrykket ændrer sig når gaflen bliver trykket sammen.

Et lille tweak, som har gjort min gaffel betydeligt bedre, håber nogen kan bruge det :D  

 

En ting skal dog lige siges, og det kan ikke siges ofte nok, der er nogle serviceintervaller på gafler, og de skal overholdes, hvis man vil have det optimale ud af sin gaffel! :D 

 

Prisen på sådan en gang nørderi var 229,- i Aalborg bikezone, så det skræmmer nok ikke nogen :D