Offroad Finnmark 700 Forberedelse

– Forberedelsen for Team Craft / Aalborg MTB Udlejning - Hold 709

Forberedelsen på et løb ud over det sædvanlige.

Det hele startede i midten af November 2012, hvor Per Thomsen skrev en SMS til undertegnede. Spørgsmålet lød, om vi skulle lave et hold til Offroad Finnmark 700. Et MTB løb på 700 km i den nordligste del af den Norske Finnmark. Løbet er, som skrevet, 700 km langt, der er ca. 12.000 højdemeter, der skal forceres på vejen. Der er 13 checkpoints, hvor der vil være depoter. 3 af stederne skal man blive i 3 timer, så der vil være mulighed for at få en time på øjet, måske. Derudover gælder det egentligt bare om at komme først rundt på den 700 km lange rundstrækning. Løbet køres i hold af 2 ryttere, som skal samarbejde for at gøre det godt. Et løb i den kaliber kræver selvfølgeligt en del træning, men forberedelsen på grej-fronten er også ekstremt vigtig. Denne mini-artikel vil gennemgå et par af vores forberedelser, både på trænings- men specielt på grej-fronten.

Træning

Der findes ikke en kogebog til, hvordan man skal træne for at kunne køre 700 km MTB i et stræk, men det er nu nok ikke så meget anerledes end så mange andre lange MTB løb. Jeg selv var skadet hele efteråret, og startede først træning på cyklen til nytår. Målet var at træne hver dag, med få dage uden at sidde på cyklen, det behøves ikke være lange træningspas eller hårde træningspas hver dag, da en lille tur er bedre end ingen tur. Det hele skulle også passes ind med alle de andre hverdagsaktiviteter, som arbejde på AAU og en generelt travl hverdag. Strava siger i skrivende stund rundt regnet lidt mere end 4000 km på mountainbiken henover 240 timer siden nytår. Det er jo ikke vildt meget, men det er nu engang det, som det er endt med.

Træningens indhold

Træningen har bestået af en hel del MTB kørsel, så altså kørsel på singletrack med varierende terræn. Ruter som Poulstrup Sø og Lundby i Aalborg er gode eksempler på typer spor, der har haft hovedvægt i træningen. Ikke fordi terrænet ligner noget, der er i Norge, men den træning der kommer ud af at køre på intense ruter er en god blanding mellem anaerob og aerobe energisystemer. Jeg ser det vigtigt, at man træner både lange og korte intervaller, men der kan fokuseres mere på de lange i en periode. I virkeligheden synes jeg, at træningsplanlægning for folk på mit niveau er lidt unødvendig. Jeg kører fordi det skal være sjovt, og det betyder også at det skal være sjovt at træne, så har jeg lyst til at give den gas på en 20 min rundstrækning, så er det dagens træning, har jeg mere lyst til at køre intensivt på små fede strækninger, ja så er det dagens træning. Er kroppen træt og ugidelig, så kan det være, at man skal droppe træningen, og indtage sofaen med en stor pose slik. I alt sin enkelthed kan man kalde det lystbetonet træning. Jeg må indrømme, at jeg selv flere gange har overvejet et træningsprogram, men motivation er og bliver det vigtigste, når der er min fritid, der skal bruges på det. Derudover tror jeg ikke på, at udbyttet af et fast træningsprogram er særlig stort, hvis ikke modsat rettet grundet en dårligere motivation for at træne. Selvfølgelig er der nogen, der bliver motiveret af at følge et træningsprogram til punkt og prikke, jeg er bare ikke en af dem. Jeg tror simpelthen ikke på, at jeg kan få mere ud af min træning, end jeg gør, dermed ikke sagt jeg ikke kan blive hurtigere, jeg tror bare ikke, at jeg kan blive hurtigere af at følge et træningsprogram, en anden har lagt.

Når det så er sagt, så har min såkaldte lystbetonede træning indeholdt alt mellem himmel og jord mht. længde og intensitet. Den korteste træning er på små 20 min på cyklen og den længste lige omkring 12 timer. Ud over cykeltræningen har der fast været styrketræning og udstrækning, styrketræningen er selvfølgeligt for at blive stærkere, men også for at komme helt over min skade fra efteråret. Udstrækning/udspænding er en nødvendighed, hvis man vil sidde længere tid på en cykel, specielt hvis man gerne vil undgå skader.

Cyklen

DSC 0006

To ryttere kræver to cykler, Per Thomsen kører til dagligt på en Specialized Epic Sworks, så det cykelvalg var givet på forhånd. Jeg selv kører normalt hardtail, som bestemt ikke egner sig til at køre 700 km i Finnmarken. Valget endte på en Giant Anthem X Advanced, og hvorfor nu det? Jo der er selvfølgelig mange grunde til, at det bliver den ene frem for den anden. Giants affjedringssystem, det såkaldte Maestro, er et forholdsvis effektivt system, hvor der ikke er det helt store tab ved tråd, grundet en snedig udtænkt kinematik, når baghjulet giver efter for underlaget. Samtidig er det også et meget komfortabelt affjedringssystem, hvilket er mindst lige så vigtigt, som effektiviteten. Rammen er lavet i en kombination af kulfiber og aluminium, generelt kan man sige om køreegenskaberne, at den er stiv i sving og samtidig meget komfortabel. Det er lidt en traktor, den æder underlaget, selv store ujævnheder bliver spist af affjedringen.

Gaflen er en RockShox SID XX, som i min verden er noget af det bedste, der findes. Den kører super godt, er forholdsvis let, let og hurtig at servicere, grundet den meget simple opbygning, eneste minus er, at den skal serviceres forholdsvis ofte.

Hjulsættet er et Roval Control SL kulfiber hjulsæt, der kan tåle nogle seriøse tæsk, samtidig med at det er super let. Det er bygget op med trukne eger, hvilket er smart, hvis man skulle springe en eger, da den nye eger kan monteres uden at skulle have kassette/bremseskive af. Samtidig er det samme hjulsæt, som Per Thomsen har på, så vi kan dele reserveeger.

DSC 0005

 

Geargruppen er en fuld Shimano XT inkl. Bremser, hvorfor? Jo fordi det i mine øjne er den geargruppe og bremser, der er mest NO BULLSHIT-agtig. Det hele spiller bare, det er let at servicere, samtidig kører bremserne med samme klodser som Per Thomsens, så vi igen kan dele bremseklods-reservedele.

Styr er et low riser Enve carbon 700mm styr, lidt højere siddestilling end normalt, samtidig forholdsvis let.

Sadlen er en vigtig del på en cykel, og normalt kører jeg med en hård let carbon sadel ved navn Speedneedle. Da denne tur er lidt længere end de fleste, kræver det en anelse mere komfort. Min baggrund med en PhD skrevet omkring tryksår gør, at lige netop sadler har jeg en rimelig god ide om, hvad der er godt og hvad der ikke er. Det handler for det meste om, at have en forholdsvis hård sadel, måske med et helt tyndt lag polstring, men det må ikke være over nogle få mm. Derudover er det mest formen på sadlen, der er vigtig, og så hvordan man får den indstillet. Jeg har valgt en Specialized Phenom sadel, da den er formet næsten som Speedneedlen, set fra siden, dog vejer den ca. det dobbelte, men det er der ikke noget at gøre ved.

DSC 0008

 

Grebene er et andet vigtig sted kroppen og cyklen interagerer. Hænderne skal nok blive trætte efter så lang en tur, så det er forholdsvis vigtigt at have mulighed for at skifte håndposition indimellem, så jeg har monteret et sæt Ergon greb med barends, det er ikke just noget der gør cyklen køn, men det virker.

Dækvalget er faldet på Schwalbe Rocket Ron snakeskin til tubeless setup. Rocket ron er det mest allround-agtige dæk fra Schwalbe, og snakeskin versionen er en lidt kraftigere gummi, der holder lidt bedre til de skarpe sten i Finnmarken. De bliver sat op tubeless, men vi har slanger med, så store punkteringer kan klares rimelig hurtigt.

For ikke at have for meget vægt i rygsækken ud over tøj og mad, har vi monteret to drikkedunksholdere bagpå saddelpinden, hvor den ene dunk kan indeholde slanger, værktøj etc. Den anden dunk indeholder selvfølgelig vand/energi.

DSC 0004

Navigation bliver ved hjælp fra 2 Garmin Edge 800 GPS til cykelbrug. Vi har monteret batteripakker, der kan lade på gps-modtageren mens den kører, og selve batteripakken kører på AA batterier, vi kan skifte løbende. Jeg selv har testet utroligt mange GPS’er til cykelbrug, og Garmins Edge er en anelse bedre til at vise et spor, man skal følge. Havde det været offentlig vej, eller en mere anlagt sti, havde en Mio også kunne gøre det godt.

Påklædning

Påklædningen bliver en god blanding af forskellige ting, men den kan deles op i ben og overkrop. Overkroppen skal holdes tempereret, og tør. Hvis det bliver for varmt kommer der sved, som senere vil køle en ned. Hvis det bliver for koldt, så skal man bruge en masse energi på at holde varmen. Inderst vil der nok være en svedundertrøje, en cykeltrøje og alt efter temperatur og vejr vil der være forskellige yderlag. Løse arme er fx en god måde at få lidt ekstra varme til overkroppen. Craft har leveret en cykeltrøje/jakke, som har et vindtæt front og et net lignende ryg, så forsiden af overkroppen bliver beskyttet i mod vinden, men kroppen kan komme af med varmen igennem ryggen. Den er jeg sikker på, at vi bliver glade for.

DSC 0049

Generelt er der mange gennemtænkte detaljer på cykeltøj fra Craft, fx lynlåseafslutningen i toppen er pakket ind, så man ikke bliver irriteret på hagen/halsen efter mange timers brug. Bliver der regnvejr, har vi helt tynde regnjakker fra craft, som er vandafvisende, men ikke 100% vandtætte. 100% vandtæt, gør det også altid meget svært for kroppen at ånde, så et rimelig vandafvisende lag vil være at foretrække.

DSC 0034

 

Benene og bagdelen er også et vigtigt område at fokusere mht. påklædning når man cykler, igen har vi blevet utrolig godt udstyret med cykelbukser fra Craft. Vi har både alm. Og ¾ bukser med i baggagen, Bukserne fra Craft udmærker sig ved at være lavet af bl.a. et ekstremt flexibelt materiale, der former sig utrolig godt omkring benene, samtidig med, at det giver en støtte til muskulaturen. Der er også syet mange forskellige paneler ind i bukserne, fx er haserne på ¾ bukserne lavet som et net, så den tynde hud kan komme af med varmen, mens forsiden af bukserne er mere beskyttende over for vejr og vind.

DSC 0066

Ud over alm. Cykelbukser vil der muligvis også blive brugt baggy shorts/bukser for at beskytte endnu mere mod vejr og myg.

Handsker skal der selvfølgelig også til, der er vi igen blevet fint udstyret fra Craft, der har leveret handsker med lange fingre og gode aflastende puder i de områder, der bliver belastede.

DSC 0043

 

Sko er også en vigtig del af et langt løb, og helst en stiv sål, med en indersål der understøtter fodens former. En stiv sål vil fordele belastningerne til hele foden, og med en god indersål vil fodens naturlige form blive understøttet, så den ikke skal på overarbejde. Jeg selv kører med Northwave Extreme Tech MTB, der er let, stiv og med et godt spændesystem. Skoovertræk bliver også nødt til at være en del af oppakningen, selvom jeg normalt ikke bryder mig om at køre med dem, men risikoen for kolde fødder er stor, specielt våde kolde fødder.

Den sidste træningstur er kørt, så nu er det bare at få pakket det hele ned, og komme afsted til Alta, hvor det hele starter tirsdag d. 30/7 kl 18.00.

Vi kan følges på hjemmesiden, med online tracking under resultater. Holdet hedder Team Craft / Aalborg MTB Udlejning og har nummer 709.

 

Offroad Finnmarks hjemmeside: www.offroadfinnmark.com

Tracking med GPS: Tracking side

 

Følg med på vores facebook side!